Loyaliteitsprogramma trends in het digitale tijdperk: Wat staat er te gebeuren voor online casino’s?

Loyaliteitsprogramma’s worden steeds populairder en dat is niet zo gek, want online casino’s veroveren elk jaar meer en meer marktaandeel in vergelijking tot traditionele casino’s. Na Covid hebben spelers het gemak van spelen via een online casino als nv casino ondervonden en hebben traditionele casino’s het steeds lastiger. Gek is het ook niet want de voordelen van traditionele casino’s wegen nou eenmaal niet op tegen de voordelen van internetplatforms. Een van deze voordelen zijn de loyaliteitsprogramma’s van iGaming-sites die steeds beter en aantrekkelijker worden voor spelers. 

Waarom zijn loyaliteitsprogramma’s zo populair?

Je hoeft de term ‘loyaliteitsprogramma’ maar via de Google zoekbalk in te vullen en online casino na online casino verschijnt in de resultaten. Internet gokplatforms schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond en allemaal hebben ze wel een loyaliteitsprogramma, in welke hoedanigheid dan ook. 

Nadat de licentieregels in 2021 werden versoepeld zijn er veel iGaming-sites bijgekomen in België en Nederland. Dit betekent niet alleen dat het aanbod voor spelers is uitgebreid, maar ook dat de concurrentie moordend is onder internetplatforms. Elk iGaming platform probeert zich te onderscheiden en dit kan op verschillende punten zoals:

  • Spelaanbod;

  • Bonussen;

  • Interface;

  • Loyaliteitsprogramma.

Een van de punten waar meer en meer casino’s serieus aandacht aan schenken is het loyaliteitsprogramma. Een loyaliteitsprogramma is ontworpen om spelers terug te laten keren. Dit geldt niet alleen voor digitale omgevingen, maar het gebeurt al jaren bij kledingwinkels, supermarkten en winkeliers. Het basisconcept is overal hetzelfde. Klanten van een bepaald bedrijf sparen voor beloningen door vaker terug te komen of meer bestellingen te plaatsen bij dat bedrijf. Dit concept is hetzelfde voor online casino’s en veel platformen proberen zich daarmee te onderscheiden van andere casino’s, wat voor beloningen bieden iGaming-platformen zoal dan?

  • Cashback beloningen;

  • Reload bonussen;

  • Geldprijzen;

  • Gratis Spins.

Loyaliteitsprogramma’s van online casino’s en traditionele casino’s 

Dat loyaliteitsprogramma’s populair zijn is nu wel duidelijk. Echter, zijn loyaliteitsprogramma’s in het digitale tijdperk bij online casino's anders dan loyaliteitsprogramma’s bij fysieke casino’s. Dat komt doordat het voor fysieke gokhallen onmogelijk is om gratis spins of cashback prijzen uit te reiken aan spelers. In het vorige hoofdstuk behandelden we de verschillende beloningen die iGaming platformen aan spelers kunnen geven. Fysieke casino’s hebben echter weer de mogelijkheid om spelers fysiek te belonen, hier kan bijvoorbeeld gedacht worden aan:

  • Een welkomstdrankje;

  • Het uitdelen van hapjes of drankjes;

  • Korting op het restaurant of de bar;

  • Gratis fiches voor tafelspellen.

De ervaring tussen klassieke fysieke casino’s en iGaming platformen is in alle aspecten verschillend. Niet alleen de spelervaring, maar ook als je kijkt naar bonussen en loyaliteitsprogramma’s. De loyaliteitsprogramma’s spelen hier vaak op in. Klassieke gokhallen proberen spelers aan te trekken door fysieke beloningen en iGaming platformen proberen dit te doen door bonussen en andere digitale beloningen. De grootste verschillen staan in het overzicht weergegeven.

Beloningen loyaliteitsprogramma online casino’s

Beloningen loyaliteitsprogramma fysieke casino’s

Cashback bonussen

Welkomstdrankje

Geldprijzen

Hapjes/drankjes

Gratis spins

Korting op restaurant of bar

Stortbonussen

Gratis fiches

De opmars van digitaal spelen 

Online casino’s zijn in opmars en digitaal spelen wordt daarmee elk jaar populairder. Platformen groeien elk jaar en er komen steeds meer platformen beschikbaar voor Nederlandse en Belgische spelers. De Nederlandse casinomarkt groeit nog steeds, inmiddels tikken alle inkomsten samen 4 miljard aan omzet aan op jaarbasis. Inmiddels is 1.5 miljard van deze inkomsten afkomstig van Internet goksites. Dit getal groeit ieder jaar en de inkomsten van deze iGaming-platformen groeien daarmee als kool. Een van de katalysatoren van deze groei zijn de bonussen en andere beloningen die goksites spelers kunnen bieden. Online casino’s hebben loyaliteitsprogramma’s die vaak gepersonaliseerde bonussen en beloningen aanbieden zoals:

  • Gratis spins voor je favoriete game of slot;

  • Cashback voor specifieke spellen;

  • Geldprijzen of cashback voor speciale events.

Wat kunnen we verwachten in de toekomst?

Momenteel zijn er een aantal trends zichtbaar in de iGaming branche, die in de toekomst door zullen worden gezet. Hieronder nemen we deze trends door:

  • Mobile first: Spelen via mobiele apparaten is de standaard aan het worden. Veel iGaming platformen hebben razendsnelle apps waar spelers alle games kunnen spelen. Hier kunnen spelers niet alleen slots en fruitautomaten spelen, maar kunnen ze ook aanschuiven bij tafelsspellen in het live casino;

  • Virtual reality: Steeds meer bedrijven investeren in Virtual Reality om de speelervaring continu te blijven verbeteren. Het verschil tussen fysieke casino’s en spelen via een livestream wordt daarmee kleiner en kleiner;

  • Artificial intelligence: AI staat momenteel nog maar in de kinderschoenen en zo’n beetje elk bedrijf kijkt naar mogelijkheden hoe AI voor hen van toepassing is. Ook de iGaming sector zit hierbij niet stil. Veel aanbieders proberen via AI de spelbeleving te verbeteren en het platform gebruiksvriendelijker te maken.

De ontwikkeling van online casino’s is nog volop in gang en dit zal ook nog wel even door blijven gaan. Ondanks dat Europese overheden denken aan het verhogen van de kansspelbelasting, zijn iGaming platformen nog flink winstgevend en trekken ze iedere dag nieuwe spelers aan, vooral met loyaliteitsprogramma's zoals beschreven in het artikel van vandaag.